Lummieke IJmker

WeHike2ChangeDiabetes Portugal 2021

Ik zamel geld in voor de WeHike2ChangeDiabetes Portugal omdat...

Monday 7th Dec

Ik sta aan de start van iets heel gaafs! Een uitdaging voor mezelf en voor de Bas van de Goor Foundation. Ons doel: ervoor zorgen dat mensen met diabetes kunnen bewegen en sporten! Een mooie en belangrijke doelstelling, vind ik. Want sporten en bewegen met diabetes is spannend, want je moet overal op letten. Dat ervaar ik zelf ook. Dat zal ik zelf deze tocht ook nog gaan merken. Wil je mij en de Foundation helpen om deze doelstelling ook in de toekomst mogelijk te blijven maken? Sponsor ons dan!

My Updates

Let's go!

Monday 7th Dec
Ik wilde best wel graag een keer naar Santiago de Compostella lopen, maar dan niet zomaar. En ik wilde ook graag een keer meedoen met een uitdaging van de Bas van de Goor Foundation. En nu ga ik het allebei doen! In 5 dagen 80 km wandelen van Porto naar Santiago en dat voor een mooi doel: zorgen dat ook mensen met diabetes gaan of blijven sporten. Als je me wilt sponseren: heel graag! Ik ga vrolijk door met wandelen om deze uitdaging in september heel goed aan te kunnen! Alvast dank voor je support!

Zou het echt....?

Tuesday 8th Jun
Mijn eerste vaccinatie is binnen, het gaat goed met het terugdringen van corona in Nederland. En in de rest van Europa ook. Niet onbelangrijk als ik in september daadwerkelijk een week wil gaan lopen van Porto naar Santiago voor en met de Bas van de Goor Foundation.

Misschien kunnen we begin juli als groep een keer met elkaar wandelen. Verder train ik nu zelf met soms een wandelgenoot. Ik heb er zo'n zin in om te gaan. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het echt gaat gebeuren. We gaan er gewoon voor. En dus ga ik nu ook echt sponsoren werven! Dus...  als je mij, of beter gezegd de mensen met diabetes, die hierdoor (weer) gaan sporten, wilt sponsoren: graag! Ik en zij waarderen je bijdrage zeer!

Op Papendal... het is echt begonnen!

Sunday 4th Jul
Eindelijk was het dan zover! De allereerste keer dat we elkaar ontmoeten als wandelgroep Portugal (en Spanje)! En nog wel op Papendal! Op Papendal wordt er natuurlijk afgeteld naar het begin van de Olympische Spelen. Voelt goed om juist daar aan onze uitdaging te beginnen en onze kleding in ontvangst te nemen en meteen aan te trekken voor tijdens de wandeling!

We oefenen nu al een tijd voor onszelf en af en toe in kleine groepjes. Het is heel leuk om elkaar nu eens in het echt te zien in plaats van in de app of Zoom. En zo kunnen we dus in stijl op pad voor onze eerste gezamenlijke tocht. Een mooie rondwandeling vanaf Papendal in de omgeving van Oosterbeek over landgoederen als Mariendaal en Wansborn. Beetje warm en benauwd weer, donkere luchten, maar ook de zon laat zich zien. Kunnen we wennen aan het warmere weer in Portugal :-)

In 5 uur lopen we de 18 kilometer met wat mooie klimmetjes in het parcours om vast te oefenen voor de bergen van Portugal. Ervaringen met eerdere wandeltochten en het hebben van diabetes worden gedeeld. En dat alles in een prachtige omgeving, met gezellige mensen en goede begeleiding. Ik kijk enorm uit naar het vervolg, eind augustus nog een keer samen in Nederland en daarna hopelijk (als COVID het wil...) op naar Portugal! Ik heb er heel veel zin in!

Over heuvels en hobbels...

Tuesday 24th Aug
Maandag 23 augustus beloofde een prachtige dag te worden om aan de wandel te gaan. De heide in bloei, mooi weer; wat wil je nog meer? Lekker lopen natuurlijk! Op de planning stond een etappe van het Pieterpad van Ommen naar Hellendoorn met een paar mooie klimmetjes over de Besthemerberg, Archemerberg (78 meter), Lemelerberg en de Eelerberg oefende ik ook nog met wat hoogtemeters.

Het landschap was prachtig en het weer was heerlijk, maar als je een dubbel paar hobbels cq inlegzooltjes in je wandelschoenen doet, loopt dat niet echt fijn. De laatste paar kilometers waren een verzoeking. Met veel stops wist ik de finish te bereiken. Onderweg maakte ik me zorgen over de oorzaak van de pijnlijke hielen, maar gelukkig is de oorzaak nu dus verholpen. Eén paar inlegzooltjes is genoeg. :-) Vandaag een rondje van een uur gelopen en dat ging prima.

Dus op naar Portugal, dat moet lukken! De reispapieren en wandelroutes zijn binnen. Spannend en heel veel zin in. En gelukkig hebben we de foto's van deze prachtige etappe nog!

Inpakken en wegwezen!!!

Thursday 16th Sep
Vroeg wakker. Het past al helemaal bij het ritme van de komende dagen. Veel spullen liggen al klaar, maar een aantal zaken kunnen op het laatste moment pas ingepakt zoals de diabetesspullen die gekoeld moeten blijven. Vannacht al een overnachting bij een reisgenoot nabij Schiphol, zodat we morgenvroeg niet heel veel reistijd hebben.

Gisteravond nog een LinkedIn post gedaan en dat heeft me nog heel veel donaties opgeleverd, uit verwachte en ook onverwachte hoek. Heel erg bedankt allemaal! Dat gaat een hele goede bestemming krijgen! Al het geld gaat naar het doel zelf: de reis zelf heb ik ook zelf betaald. Daar zijn de donaties niet voor.

Alle administratie om te mogen reizen is ingevuld en dat is veel vanwege corona! Toch nog maar zaken geprint want je weet maar nooit. En nu alles in de tas en gaan. Op naar Portugal en dan door naar Santiago de Compostella! Zin in!

Camino Portgues: de aankomst - 17 september 2021

Tuesday 19th Oct
Lang verwacht en dan toch ook echt gekomen! Na de nodige trainingskilometers vertrokken we dan eindelijk op 17 september.
De dag begon vroeg op Schiphol, ondanks het vroege uur had iedereen er zin in! Het passeren van de Douane met onze groep is altijd wel weer lachen. Misschien wat minder leuk voor de mensen die na ons komen en voor de mensen die ons moeten controleren... niet alle sensoren en pompen kunnen alle scanapparatuur verdragen dus het gaat bij ons nét even wat anders. 😅
Ik was als eerste aan de beurt en dat ging nog wel oke, maar toen kwamen er nog twaalf met pompen, sensoren, naaldjes en meters, die dezelfde speciale handeling moeten ondergaan..., We waren blij toen iedereen na goed een half uur door de douane was.
Na een goede vlucht werden we in Porto opgewacht door een bus die ons naar de binnenstad bracht, waar Petra en Ronald (fotograaf) ons welkom heetten. Na het inchecken bij het hotel en een kort overleg over het reilen en zeilen deze week, gingen we met onze twee Portugese vrienden van de Portugese diabetesvereniging naar een restaurantje waar we de lokale lekkere sandwiches mochten uitproberen op het dakterras. We lieten ons het eten lekker smaken en ondertussen kwam de regen met bakken uit de lucht. Perfect timing!
Toen het weer wat droger werd gingen we te voet naar de Portkelder van Sandeman voor een rondleiding en een lekkere proeverij; altijd een uitdaging met diabetes. Wat is Porto een mooie stad en zeker de moeite waard om wandelend een indruk te krijgen van wat Porto te bieden heeft. De azuurblauwe tegeltjes doen ook wel weer vertrouwd aan: Delftsblauw is in Porto nooit ver weg. Mooie reden om nog eens terug te komen!
Ons Pelgrimsmenu bestond uit een keur aan Portugese gerechten. Lekker smikkelen, klooien met de insuline na al het lopen en het gefrituurde eten. Maar een goed begin van een heerlijke week!

Camino Portugues: een goed begin! - 18 september 2021

Tuesday 19th Oct
De eerste etappe naar Santiago zit erop. Van Rates naar Barcelos, door bos en mais, over heuvels en door dorpjes. Mooi weer, flink worstelen met de bloedsuikers maar het is gelukt! Barcelos is een mooi oud stadje met de haan als boegbeeld. Hieronder mijn verslag op de Facebookpagina van de Bas van de Goor Foundation.

Vanmorgen was het tijd om Porto te verlaten en echt te gaan beginnen aan onze Camino Portguese. In twee shifts ontbijten, inpakken en wegwezen. Op naar de bus, die ons naar het beginpunt zou brengen en onze bagage naar het eindpunt.
Vanwege een uur lang reizen naar de start had iedereen even moeten bedenken hoe dat met het insuline spuiten ging: of helemaal niet spuiten, of wat later, of veel minder. Want de werking van insuline na het eten verschilt per persoon.
Aangekomen bij het beginpunt in Rates begonnen we aan de 1e etappe. Na het dorpje mooi het groen in: bosgebied afgewisseld met maïsvelden in een heuvelachtig terrein. Maar dat laatste bleek al na een half uur na de start een uitdaging. En dan bedoelen we niet zozeer het klimmen zelf, maar wel de bloedsuikers. Die daalden bij veel mensen flink bij het eerste gezamenlijke meetmoment. Dus meteen eten of de insulinepomp lager zetten. Daarna konden we verder.
Na een flinke klim en een dik uur lopen kwamen we bij een cafeetje waar we de eerste caminostempel haalden en genoten van het lunchpakket. Natuurlijk weer meten, wel…niet óf veel minder spuiten en weer door. Via een drukkere weg dus een beetje saai en onprettig lopen was, konden we weer het bos in en begon weer een mooie klim. Over de top kwamen we aan de rand van Barcelos. Wederom tijd om te lunchen bij een cafeetje. Waar mijn bloedsuikers hiervoor daalden, stegen die nu opeens enorm na de lunch. Het is dus zoeken met insuline spuiten. Sommige kwamen juist nu pas in de flow en op goede waardes. Na een uur stonden we in het mooie oude centrum van Barcelos. Een prachtig deel van de stad op een heuvel waar we via een brug over de rivier Rio Cavado binnen kwamen. De hanen stonden al op ons te wachten, het beeldmerk van deze stad en streek!
Aangekomen bij het hotel was het nogal stil en zag het er ook nogal gesloten uit. Even maakte zich een akelig gevoel ons meester: “Is het hotel gesloten? En waar gaan wij alle 19 dan slapen?” En vooral: “waar is onze bagage?” Onze Portugese reisgenoten begonnen driftig te bellen en opeens zag een van ons door het raam, een tas staan. Gelukkig! Direct daarna kwam er gelukkig een dame aansnellen om het hotel te openen.
Moe maar voldaan gingen we naar onze kamers om ons op te frissen na deze eerste 20 KM van onze Camino. Daarna was het tijd om bij te praten over hoe het ging met lopen en het bepalen van de te geven hoeveelheden insuline en de tijdstippen van eten. Het plan voor morgen werd gemaakt en daarna ging iedereen op eigen gelegenheid Barcelos in om te eten. Mooie eerste dag met een wat langere tocht dan gepland maar een heel goed begin! 💪😁Nu heerlijk slapen!

Camino Portugues: uitgesteld genot - 19 september 2021

Wednesday 20th Oct
De 2e etappe van de Camino van Barcelos naar Barroselas zit er ook op! Een mooie tocht met twee klimmen erin. Het was een stuk warmer dus goed smeren! Voor mij een totaal andere dag want alle insulines aangepast na de ervaring van gisteren en dat liep een stuk lekkerder! Voor het ontbijt nog iets aan insuline gespoten maar de rest van de dag helemaal niets meer! Brood, Lions, koekjes en drinken alles werd ‘verwerkt’ door het wandelen. Echt bizar. En het liep heerlijk!

We sliepen in verschillende hotels en die van mijn groep was iets verder. Iets van 3 km. Maar dat betekende eerst langs een drukke doorgaande weg en toen na een mooi riviertje toch nog een uurtje klimmen. Ik kon het vandaag goed hebben maar voor een deel van de mensen was dit te gortig.

Gelukkig hebben we de foto’s nog want de tocht erheen was heel mooi via een oude spoorbrug en een prachtig kerkje. En we werden beloond met een verblijf op een heerlijke Quinta! Met zwembad en lekkere tapas van de eigenaresse omdat we t niet volhielden tot het avondeten rond 20 uur. Na 454 meter klimmen en 400 dalen en 22 km lopen was dat ook wel logisch 😀

Camino Portugues: warm en worstelen - 20 september 2021

Wednesday 20th Oct
De 3e etappe van de Camino Portugese zit erop. Van Barroselas naar Ponte de Lima met 20 km lopen en twee echte klimmen, ook wat steiler dan gisteren. Helaas waren mijn bloedsuikers dat ook. Waar gisteren al het eten werd verwerkt door te wandelen, was er vandaag toch onderweg nog wat insuline nodig en dan nog ging ze niet mooi omlaag. Dus wat minder lekker gelopen en meer geworsteld en dat kwam ook wel door de warmte. Met 26 C toch net even te warm wat mij betreft.

Mooie route af en toe heide, kastanjes en eikels die al vallen maar ook nog veel bloemen in bloei! Ook veel dorpjes en dus asfalt en weinig zandpaden. Dat laatste loopt lekkerder dus vandaag een beetje brandende voeten. Gelukkig had de wandelcoach advies en tips!

Hele mooie aankomst in Ponte de Lima, de oudste plaats van Portugal. Hotel ligt naast de rivier Rio Lima. Bij aankomst twee verjaardagen gevierd en het stadje bekeken. Nu slapen want morgen wordt een lange tocht met veel klimmen (700 meter), ook juist de laatste 3 km. Dus vroeg ontbijten en op pad om niet te veel in de warmte te lopen. Ik ben benieuwd!

Camino Portugues: over the top! - 21 september 2021

Wednesday 20th Oct
Jaja, het is gelukt! 23 lange kilometers waarvan vele klimmen en sommige echt wel weer heel erg klimmen. En wat weer veel geleerd over mijn lijf en de diabetes. Hoezo een daling als je klimt van steen naar losliggende steen en je dat toch niet echt relaxt vindt. Stress!!! En dus een hogere bloedsuiker in plaats van een lagere. Maar de volgende afdaling ging als een zonnetje en dus ook de bloedsuiker daalde vrolijk mee. Dus bijna weer een hypo. 🤨

Maar over de top een grandioos uitzicht, een innig tevreden gevoel dat na de top het zo ontzettend lekker liep en vooral de paden, de bossen en het landschap waren zo mooi. Bijna niet op de weg gelopen, veel bos, leuke paadjes door de wijngaarden en weer gezellige gesprekken met de mede-Camino’s. Mooi uitzwaairitueel in Ponte de Lima met het luiden van de bel na het oversteken over de Ponte de Lima . En nu heerlijk slapen na heerlijk eten in onze Casa de Capela! Heel trots en blij dat deze tocht zo goed gelukt is!

Camino Portugues: obstinaat en over de grens - 22 september 2021

Wednesday 20th Oct
We zijn er bijna! Laatste nachtje in Portugal na weer een mooie wandeldag! Door de bossen afgedaald van Cossourado naar Valença. De bloedsuiker was weer eens obstinaat en ging de andere kant op. Na het ontbijt duurde het veel langer voor we echt gingen lopen dus de bloedsuiker ging skyhigh. Dus toch maar bijspuiten, waarna hij eerst bleef stijgen door een spannende afdaling maar daarna ging ie weer pijlsnel naar beneden. Binnen een uur van 24,5 naar 3,2. Dat was een beetje te gortig. Gelukkig was daar op een prachtig plekje een café met heerlijke taart.
Aangekomen in Valenças gingen we nog ff bespreken hoe het was gegaan en konden we kiezen om door te lopen naar Tui in Spanje of in Valenças te blijven. Ik ging met een groepje naar de burcht in Spanje. We vierden onze finish met een Sangria.
Daarna terug naar Valenças en bij de klim naar het fort zakte de sangria stevig in de benen. Bloedsuiker stuiterde lekker mee. Een prachtig einde van de wandeldag van 20 km. Morgen rijden we Spanje in om de laatste 13 km naar Santiagodecompsotela af te leggen! De laatste dag alweer!

Camino Portguese: we did it!!! - 23 september 2021

Wednesday 20th Oct

Dat was hem dan! Mijn Camino naar Santiago de Compostella. Donderdag was de grote dag van aankomst. Met de bus van Valenças naar de omgeving van Santiago en daar begonnen we voor de laatste keer te lopen. Het was er veel drukker dan afgelopen dagen en we liepen ook vooral over de weg. Niet bepaald een mooie route. De bloedsuikers waren ook minder mooi. Na het ontbijt dus eerst in de bus: was toch te lang om met nette waarden te gaan lopen. Maar dat is een van de lessen van deze week: laat het soms maar ff gaan. Ik zit er soms wat te veel bovenop om de waarden in de marges te houden. Zo gezegd zo gedaan.

De route was vooral over bredere wegen en dus best saai. In Santiago aan de rand van de binnenstad verzamelden we ons om samen met de vlaggen van de Portugese diabetesvereniging en de Bas van de Goor Foundation het plein voor de kathedraal op te lopen, want dat is de ‘finish’. Mooi om samen op te lopen en daar via een poort binnen te komen. Natuurlijk uitgebreid foto’s, knuffels en ook tranen. Missie geslaagd, doel bereikt!! En daar werd ook het ingezamelde bedrag bekend gemaakt: meer dan 13.000 euro! Echt geweldig.

En toen was het klaar. Naar het hotel, douchen en aankleden voor onze caminomaaltijd. Heerlijke Spaanse tapas met goede wijn om het te vieren. En ook mooie woorden van Tjebbe van de Bas van de Goor Foundation over iedere deelnemer. En de ondertekening van de belofte: Beweging helpt om meer regie op je gezondheid te krijgen. Dus daar gaan we mooi mee door. De plannen zijn er, een volgend traject van de Camino zou leuk zijn!

Daarna werd het voor wie wilde een heerlijke zomeravond op het terras. Daar hielden studenten een soort zingbattle waar we aan mee hebben gedaan. De stemming was natuurlijk opperbest nu alle inspanningen zijn gedaan. Het bleef nog wel even onrustig in Santiago :-)

Camino Portgues the day after... - 24 september 2021

Wednesday 20th Oct

De volgende ochtend heel vroeg op (6 uur) om terug naar t vliegveld van Porto te rijden. T was heel stil in de bus.  Alles de laatste keer samen. Echt wel gek om na een week met zo’n fijne groep het weer allemaal zelf te gaan doen. Maar de vele goede gesprekken, tips en nieuwe ideeën en de constatering dat je samen toch verder komt dan alleen, geeft heel veel zin om zo door te gaan. En ook voor mezelf: het is fijn om weer wat diabetesmaatjes te hebben om je ervaringen mee te delen. Je regelt je zaken over het algemeen zelf en dat is prima. Maar we hebben als maatjes aan een half woord genoeg als je iets deelt. Dat is toch wel heel fijn.

En dat brengt me terug bij het doel van de Camino: geld ophalen voor de Bas van de Goor Foundation. Ik ontdekte deze week dat ze ook weekenden organiseren voor ouders en broers en zusjes van kinderen met diabetes. Het hele gezin ervaart en deelt met elkaar en anderen wat het is als een kind diabetes krijgt. Dit kan allemaal gratis dankzij onder andere het behalen van deze challenge.

Daarom iedereen die me de afgelopen dagen heeft gesteund hier met alle likes en opmerkingen en/of die een bijdrage heeft gegeven: OBRIGADO! Mocht je er eerder niet aan toe zijn gekomen om te sponsoren en wil je het alsnog doen. Hieronder vindt je de pagina waar je dat kan doen. Oké en dan nu terug naar het ‘normale’ leven. Tchau!

Thank you to my Sponsors

Katja

Zet hem op!

Noor Hogeweg

Wat een goed (reis)doel, Lummieke!

104

Edwin Van Putten

Heel veel succes en vooral ook veel plezier Lummieke

Jaap Haalboom

Mooie actie Lummieke! Ik sponsor je graag!

Joosje Bachman

Succes!!

Lucia Schonewille

Heel veel succes!

32.24

Jaap Meindersma

Veel plezier en succes, Lummieke!

Vivian Vijn

Heel veel succes, Lummieke!

Arianne Noorthoek

Zet hem collega.

Jolanda Overkleeft

Wat een goed initiatief Lummieke! Heel veel succes en plezier topper! 👍

Linda Van Herk (van De Fitness?)

Succes en veel plezier!

Lennard Kraak

Zet hem op zeer gewaardeerde collega 💪

Koosje Hammer

Stoer hoor! Heel veel succes bij je wandeltocht van Porto naar Santiago de Compostela. In 2018 hebben wij onderweg veel wandelaars/ pelgrims gezien.

Linda Neeft

YOU GO GIRL!! Nu al trots op jou! Zet 'm op!

Annelies Den Braber

Succes Lummieke!

Joyce De Vaan

Aan je conditie zal het niet liggen. Succes en plezier!

5.20

Erica Smulders

Je bent al over je streefbedrag, dus op naar verdubbelen? Good luck 💪

Stieneke Allema-kroeze

Wat mooi Lummieke, heel veel succes!

Mariette Zijderveld

Veel succes!

Anonymous

Hartstikke goed! Succes!

Renske Stroet

150

Nina Van Arum

Succes topper! @topvrouw in de bouw en infra. Dit gaat je veel brengen!

Nico-wim Pool

Succes!?

41.60

Veerle Willems

Succes en geniet ervan!! X

Leonie Van 't Groenewolt

Succes Lummieke, mooi doel!

83.20

Ceciel

Veel succes en geniet ze!

Inge Van Laarhoven

Succes Lumieke!

Joost Bosmans

Veel succes met deze spannende en mooie uitdaging met een belangrijk en goed doel als stok achter de deur. Ik ben hoe dan ook trots op je!

M Deckers

Peter De Jong

Heel veel succes Lummieke!

Stoffer En Anny

We zijn weer bijzonder trots op je!

Harry Tijhuis

Succes !!!

Marjolein

Heel veel succes en plezier, Lummieke!

Ingeborg Ybema

Je kunt het Lummiek! Je bent een topper!

Teun Dekker

Mooi hoor Lummieke. Steun graag je doel. Succes!

Martijn Jansen

heel veel succes en vooral heel veel plezier! zorg goed voor je zelf op deze tocht.

Anya

Heel veel succes en wandelplezier Lummieke! Wat een goede actie. Groeten, Anya

Sas Oet T Zuije!

Lummiek, Je kunt t! X

Marije Mooij

Hans Gathier

Zet hem topper , gaat je lukken !!1

Frank Pankras

Zet hem kanjer! En veel plezier

Jaapij

Succes zus!

Liesbeth Krijnen

Super veel succes met deze uitdaging. Gaaf!!

Henk En Erna

Succes , en vooral veel plezier!

Dennis Van Der Meer

Lummieke, veel succes en plezier met deze uitdaging!

Anonymous

Veel wandelplezier toegewenst!!

Jeroen Baars

Ha Lummieke, heel veel wandelplezier in een mooie omgeving voor een prima doel.

Els Geurts

Super gaaf en een mooi doel Lummieke,

Jan Vos

Roos En Wietse Pot

Super mooi initiatief, heel veel succes!

Judith

He Lummieke, Veel sterkte maar vooral plezier met je portugal reis. Mooi voor een goed doel! Lieve groet, judith

Niels Rambags

Dit gaat jou zeker lukken! En ook lekker genieten 😀

Chantal Schoen

Go go go!!

Silvester Pastoor

Jena

Het kan niet anders dan dat je dit gaat redden, we kennen je

Cecile Van Der Burgh

Go Lummiek! Wat goed en gaaf!

Dagmar De Goede

Topper! Hoop dat het doorgaat!