WeHike2Santiago2ChangeDiabetes

By Lummieke IJmker Join Me

Ik organiseer mijn actie omdat:

In 2021 gingen we met z'n vieren voor het eerst mee met de Bas van de Goor Foundation en deden we de WeHike2ChangeDiabetes naar Portugal. We liepen van Porto naar Tui en de laatste kilometers naar Santiago de Compostela. Het was een bijzondere reis, die ons hele leven veranderde. We leerden elkaar en onze diabetes veel beter kennen. We werden maatjes, wandelden er daarna nog lustig op los en deelden onze highs en lows met elkaar. Dat we niet helemaal naar Santiago liepen, was wel een beetje onze sportieve eer te na. Dus spraken we af om met z'n vieren zelf alsnog van Tui naar Santiago de Compostela te lopen.

Maar helaas bleken we onze laagste low nog niet te hebben gehad: in de zomer van 2022 overleed plotseling onze Tamara. Onbegrijpelijk en zo verdrietig. We namen afscheid van haar en beloofden haar naasten om haar bidprentje alsnog naar Santiago de Compostela te brengen.

Dus dat gaan we nu met z'n drieën doen! En omdat de Bas van de Goor Foundation (BvdGF) ons samen bracht en we nog steeds heel dankbaar zijn dat we toen de kans hebben gehad om elkaar en onszelf en onze diabetes nog beter te leren kennen, willen we ook graag weer voor deze stichting geld inzamelen. We komen allemaal kinderen en volwassenen tegen, die we zo gunnen dat ze met de BvdGF zouden gaan sporten of op kamp of een challenge doen, zodat in beweging komen en ze meer vertrouwen in zichzelf en hun diabetes krijgen. Dus daar zamelen we graag geld voor in. Wij wandelen 120 kilometer, jij sponsort ons en samen zorgen we dat deze kinderen en volwassenen de kans van hun leven krijgen! Alvast bedankt voor je bijdrage!

My Updates

We zijn onderweg!

Friday 19th May
Gisteravond laat kwamen we aan in Tui. Met een klein uur vertraging landen we in Porto en bracht een taxi ons in vliegende vaart naar de grens en zette ons af voor een heel fijn hotel.

Fris en fruitig ondanks de korte nacht stonden we om half 9 buiten na een goed ontbijt. Op zoek naar de eerste stempels voor vertrek uit Tui en meteen herinneringen ophalend aan de laatste keer dat we hier waren. Twee jaar geleden waren we hier ‘even’. We overnachten toen in Valenças met de hele groep van de Bas van de Goor Foundation. We staken voor een paar uurtjes over naar Tui: mooi oud stadje. En vandaag zagen we er nog wat meer van, deden inkopen en verlieten al wandelend de stad met ons drieën. Door het Parque Natural do Monte Aloia liepen we naar O Porriño. Veel meer pelgrims dan op het eerste deel door Portugal maar heel gezellig. Overal wensten we elkaar een buon Camino. Een heerlijke wandeldag met zo’n, windje en prachtige omgeving in bos en af en toe al een wijngaard. Aangekomen in O Porriño lekker naar t hotel en daarna op het terras in de zon spelletjes doen. Inkopen voor morgen en op zoek naar een plek voor het avondeten. We hadden voor Spaanse begrippen te vroeg trek, dus een ander programma bedacht. Zodra het kon gegeten, want de energie was wel op na de lange reisdag van gister en de wat kortere nacht. De kop is eraf, we zijn begonnen en de eerste kaarsjes zijn aangestoken. Heel veel zin in de komende mooie dagen samen op pad!

Zee in zicht!

Saturday 20th May
Doodmoe na de eerste wandeldag en de mindere nacht daarvoor werd gevolgd door een heerlijke nacht slapen. Dus om 7.45 uur was de bagage klaar voor vervoer en konden wij ontbijten. Goed gegeten en om 8.55 uur waren we op pad. De stad uit en meteen weer de natuur in. We passeerden het punt van de nog minder dan 100 km te gaan naar Santiago,, dus fotomomentje! Daarna begon het klimmen na het hoogste punt van deze Camino. Heerlijk koffietentje na de eerste klim. Gezellig gepraat met de Duitse dame die we die ochtend in ons hotel hadden gezien. De rest van de wandeling omhoog ging lekker. Bloedsuikers schommelden gezellig mee. De één te hoog, de ander te laag. Heerlijk om elkaar zonder woorden te begrijpen en elkaar ff te helpen als t nodig is.  Een prachtige afdaling naar Redondela  volgde en kregen we zicht op de zee waar deze plaats aan ligt. Een lekkere verkoelende wind waaide door het dal, dus het was nooit te warm. Ff stokken erbij voor een hele steile afdaling. Bloedsuiker daalde niet mee dus na aankomst rond half 3 nog ff blijven lopen. Op een terras eindelijk aan de Sangria om te proosten op het leven, Tamara en de Camino. Heerlijk vlotte wandeldag in mooie natuur en weer veel bloemen. Lang wachten op het avondeten. Die Spanjaarden hebben toch echt een heel ander ritme. Voor morgen iets bedacht, zodat onze hongergevoel daar beter bij gaan passen want nu is dat wel een worsteling. Tijdens het eten lrr er ik gesprek met onze Deense buren. Volstrekt onvoorbereid rennen ze in 10 dagen van Lissabon naar Santiago. 🤨 Maar gezellige mensen dus heel leuk gepraat! Nu weer hoog tijd voor slapen! Op naar Pontevedra morgen. Daar kunnen we 3 nachten op dezelfde locatie slapen. Kunnen we echt even uitpakken 😉

Eigen-wijs

Monday 22nd May
We brachten de nacht door in een heel fijn hotel in het centrum. Voor het ontbijt konden we terecht bij de lokale bakker diens van ontbijt en lunch voorzag. Met handen en voeten kregen we wat we wilden. Dus konden we op pad. Meteen klimmen om de stad uit te komen en op zoek naar de route langs zee. We misten de afslag en zoals we later begrepen, die staat niet aangegeven want ze willen eigenlijk niet dat je die loopt. Maar ja het boekje zei dat t kon dus we gingen het toch doen. Dat zorgde voor best wel wat extra kilometers maar was ook prachtig. Over een heel mooi groen paadje langs de spoorbaan waarvan we ook wel inzagen dat dat niet voor grote aantallen wandelaars geschikt was. Maar wel heel mooi dus. Door naar de koffie in Arcade en via de Ponte Medieval de Pontesampaio. over de plek waar de Verdugo in zee stroomt. We waren dus even terug op zeeniveau en moesten over een tip om naar de volgende baai te komen wat Pontevedra aan ligt. Dat wrs dus klimmen. Prachtig groen natuurgebied  dus echt genieten. Behalve de bloedsuikers. Die vinden deze inspanning een soort krachttraining in plaats van een cardio dus die bleef stijgen. Toen we eenmaal daalden was er dus voldoende insuline in het lijf om weer razendsnel te zakken. Gelukkig hadden we heerlijke koekjes gekocht waar ik nu ongeneerd van kon eten. In het groen zagen wevblauwe Libelles vliegen. Echt prachtig. Het waren er drie, even vloog er een vierde bij maar die vloog snel weer weg. Maar wat kwam er bij: een vlinder. Het was net alsof even het verhaal van Tamara ons even werd voorgespeeld: heel bijzonder.

Via een prachtig bos met daarin een mooi meanderend riviertje bereikten we onze bestemming. En een heerlijk hotel waar we drie dagen logeren! Na een dutje en een douche gingen we de stad in voor een drankje op het terras. Het bleek een prachtige stad waar we ons zeker een dag gaan vermaken, want morgen hebben we een dagje vrij van wandelen! Om in Tamara’s stijl te blijven begonnen we met een vino blanco. Toen de zon weg was en het glas leeg gingen we naar een Italiaan, waar we zo heerlijk aten dat we er (oké ik zeker) de komende dagen wel wilden eten. En we beloonden onszelf met een heerlijk toetje; tiramisu met limoncello. We praten waarschijnlijk door het gebeuren met de Libelles uitgebreid over het verlies van Tamara het afgelopen jaar en alle gekke dingen die we nu al meegemaakt hadden als zij erbij was geweest. Na wat wijntjes werden we zelf wat lacheriger en kwebbeliger dus haar doel en de wensen van veel  van Tamata’s vrienden kwamen uit; het werd lachen en genieten. 😘

‘Suikerfeest’

Monday 22nd May
De maaltijd bij de Italiaan was heerlijk maar geen suikerfeest. Alle drie de hele nacht wakker door hoge bloedsuikers en dat bleef de hele dag zo. Gelukkig waren we vrij. Dus we konden rustig aan doen. Na een lekker ontbijt gingen we de stad in om nog even een kaarsje aan te steken, mooie gebouwen te bekijken en te winkelen. Pontevedra is een prachtige oude en grote stad dus alles lukte. Mooie oorbellen gekocht en we hadden nog een feestje. Ik heb deze maand 20 jaar diabetes dus leek me leuk dit met mijn diabetesmaatjes te vieren. Dus we genoten van heerlijk koffie met gebak: ons eigen Suikerfeest 🥳 Na de lunch met heerlijke Tortilla ff terug naar t hotel. Dat werd voor mij een dutje van dik 2,5 uur. Dat was blijkbaar ff nodig na alle inspanningen en slechte nacht. Daarna op pad voor een laatste winkel, terrasje en heerlijk avondeten. Tip gekregen voor een lekker restaurant en dat was een hele goede! Nu tijd om te slapen,  morgen weer aan de wandel!

Gezegend

Tuesday 23rd May
Vandaag weer aan de wandel, dus op tijd op voor ontbijt. We slapen komende nacht ook nog in het hotel in Pontevedra dus verder bleef alles op de kamer. De slechte bloedsuikers van gister zetten deze nacht nog door dus met wat minder energie begonnen we aan de vierde wandeldag. Lunch geregeld en lopen maar. Al gauw kregen we met te lage bloedsuikers te maken, want ja je probeert met wat extra insuline uit de hoge waarden te komen, maar ja dan schiet het weer door naar de andere kant. Vermoeiende toestand dus al gapend liepen we verder. Gelukkig volgden we al gauw een prachtig pad door de bossen. Opeens was daar de abdij van Alba. Een pater heette ons van harte welkom en gaf ons uiteindelijk 1 voor 1 zijn zegen. Dat was een mooi gebaar dus daar konden we mee verder. Er volgde een lekkere koffiestop maar wel wat lang vanwege de lange rij.

Weer verder over “s heren wegen kwamen we meer in een dal zonder veel beschutting. En in tegenstelling tot eerdere dagen was het een stuk warmer, zo’n 27 graden. Dat werd toch wel wat meer afzien. Beetje last van mijn maag. Geen topdag. In de schaduw even wat gegeten en gedronken terwijl we kletsten. Opeens stopten er twee dames, die het Nederlands herkenden. Lang verhaal kort; het bleken Marie-Louise en Ciska die beiden veertig jaar geleden het diabeteskindrcentrum van het Canisius Ziekenhuis waren begonnen. En sinds kort waren ze net met pensioen en dus de Camino aan het wandelen. Ciska moest zelfs haar afscheid nog vieren. O ja en ze hadden net een kinderkamp  van de Bas van de Goor Foundation begeleid. Wat een toeval om hen tegen te komen en zoveel binding te hebben. Ze bewonderden ons omdat we de Camino met diabetes lopen en wij hen omdat we iets meekregen hoe de diabeteszorg voor kinderen 40 jaar geleden echt nog in de kinderschoenen stond en wat ze bereikt hadden. En nu waren ze dus met pensioen. Een hele bijzondere ontmoeting!

Daarna zetten we de tanden op elkaar en liepen door de warmte en het open landschap. Echt even doorbijten maar om 15.15 uur waren we in Caldas de Reis. Een heerlijk drankje op het terras gevolgd door een ijsje gaf ons weer wat energie. Om 17.00 uur verscheen de taxi die ons terugbracht naar ons hotel en morgen ook weer ophaalt. Om weer even zelf te bepalen hoe laat we wat eten, gingen we na een douche naar de supermarkt en haalden ons een heerlijke salade en nog wat groenten. Zo zaten we om 19.00 uur aan ons eten in een park en konden we om half 8 richting hotel. Ontzettend zin in even tijd voor onszelf, tas inpakken en vroeg slapen. Bijzondere ontmoetingen op een hele warme dag. Trots dat we het weer gedaan hebben, ging wat minder soepel dan de eerste drie dagen. Weltrusten!

Zomaar

Wednesday 24th May
De dag begon met weer het klaarmaken van de grote rugzak voor de transfer en daarna ontbijten en lunch scoren. Precies om 9 uitkwam onze taxi voorrijden om ons naar Castel de Reis te brengen, zodat we de Camino weer konden oppakken. Door de reistijd waren we wat later dus we hadden de vaart er goed in. En de hele route was ook echt prachtig, door veel groen, kleine dorpjes en door eucalyptus- en kastanjebossen. Op een van de beklimmingen werden we ingehaald door een stel. Ze spraken ons in het Engels over het goede doel waar we voor liepen. Even over gepraat en opeens had Saskia een groen briefje in haar handen. Ze liepen door wij keken en zagen 100 euro in onze handen! Zo ontzettend aardig en we waren zo verrast! We vergeven ze meteen dat ze Amsterdam en The Netherlands benoemden als regio en dat Kopenhagen de hoofdstad was. Uiteraard hebben we dat hersteld. Maar wat ontzettend bijzonder om dit zomaar te krijgen.

We kwamen ook een van de Diabetesverpleegkundigen van gister tegen. Die had het zwaar, erg last van haar scheen. Ze had nog aan ons gedacht en vond het leuk ons nog weer ff te zien.

Via het mooie Padrón kwamen we aan bij ons hotel voor deze nacht. We zitten opeens 24 km voor Santiago! Het gaat zo snel! Na een duik in het zwembad en een sangria even een siësta en toen nog avondeten. Moe maar voldaan, op naar morgen, de intocht in Santiago. Maar daarvoor nog ff flink klimmen in de warmte.

Terug!

Monday 29th May
Na een lekker nachtje was daar dan de laatste etappe naar Santiago. Op de kaart een route van 24 km en door weinig groen. En o ja als maar omhoog. Om eerlijk te zijn waren onze verwachtingen dus laag. Het beloofde een warme dag te worden, 27 graden en we herinnerden ons onze binnenkomst in 2021 van de Franse kant. Dat was geen hele mooie route. Dus we zetten ons schrap en gingen vroeg op pad. De route dook al gauw de dorpjes in en liep door de groene wijn- en boomgaarden tussen de dorpen. Na twee uur lopen was het tijd voor onze traditionele koffiepauze en bekenden we elkaar dat het tot dan toe behoorlijk meeviel. En we waren ook al op ruim 1/3 van de etappe. Dat ging lekker! Dus weer op pad en nadat we een klimmetje door een mooi bos hadden gehad, kwam opeens Santiago te voorschijn. Het lag op een berg tegenover ons met een spaghetti aan wegen, spoorlijnen en snelwegen tussen ons in. We zagen het einde van de route nu toch worden als we ons ingebeeld hadden. Warm en langs wegen. Maar niets bleek minder waar! We werden linksom de stad geleid door heel veel groen, met af en toe een stuk doorgaande weg maar dan verdwenen we weer in een bos onder een snelweg door die dan hoog boven ons liep. We werden er helemaal blij van dat het zo mooi lopen was. En zo zagen we onze eindstreep opeens heel gauw dichterbij komen. Om 14.00 uur trok de diabetes weer aan de rem. Ook de bloedsuikers gingen als een zonnetje dus een van ons had een flinke hypo (te lage bloedsuiker). Dus toch weer ff zitten en eten. Het werd eigenlijk wel een mooi moment in de schaduw naast een vangrail en een fijn gesprek over de vorige Camino en verwachtingen. Toen de suikers weer op peil  waren, maakten we ons klaar voor de laatste 2,5 km. En dat was warm en langs wegen en eindigde via een mooi park bij de rand van het  oude centrum.  Even later doemde het plein voor ons op; HET plein voor de kathedraal waar alle pelgrims uit alle windrichtingen aankomen! Een heerlijk moment, toch ook wel wat ongeloof dat we er ‘al’ waren en ook zo blij dat de laatste etappe zo mooi was en zo lekker ging. Een uitgebreide fotosessie op het plein volgde en vervolgens een uur gewoon zitten op de grond en genieten van er zijn en de vreugde en blijdschap van het aankomen van anderen aanschouwen. Heerlijk! Na een heel lekker etentje ‘s avonds zaten we nog lang op het terras buiten na te genieten.

De volgende dag hadden we de hele dag voor onszelf en hadden wel nog een aantal dingen te ‘regelen’. We begonnen met het ophalen van onze Compostela. Een goed georganiseerd proces maar de ontvangst was met een mooi persoonlijk tintje van degene van wie je je getuigschriften kreeg na een scherpe controle van al je stempels. Je krijgt je Compostela alleen als je de laatste 100 km hebt gelopen hebt en minimaal twee stempels per dag hebt gehad onderweg. De overhandiging was wel een bijzonder euforisch moment: we hebben het echt gedaan, het staat zwart op wit!  Hier kunnen we nog lang van nagenieten

Daarna was het tijd om onze missie te voltooien. We hadden Tamara in gedachten natuurlijk ook meegenomen op deze tocht en we zouden haar ‘afleveren’ in de kathedraal.  In de kathedraal vonden  we een mooie plek om alle drie een kaarsje voor haar aan te steken, .onder het daglicht vanuit de koepel. Een moment van tranen en trots en mooie herinneringen. Blij dat we hebben kunnen afmaken wat we met z’n vieren waren begonnen. Trots dat we het op deze manier gehaald hadden maar zo verdrietig dat het zonder Tamara was. We hadden vast nog heel wat gekkigheden meegemaakt als ze erbij was geweest. Maar ze was er ook bij en heeft ons af en toe ook beschermd. Die middag scheurde de lucht open en begon een hevige stortbui precies toen we het hotel binnenstapten. Wat een toeval. Of niet. ‘s Avonds klaarde het weer op, ging de zon weer schijnen en was het een heerlijke zwoele avond. We zaten na het eten nog weer een tijd te kletsen op het plein voor de kathedraal. We maakten weer foto’s en er kwamen groepen het plein op die muziek gingen maken. Een ontzettend gezellige en uitgelaten sfeer. Een lekkere afsluiting van een bijzondere dag. De volgende dag gingen we naar huis. Het was klaar en we hadden ook weer zin in ons eigen bed, huis en huisgenoten. De taxichauffeur vertelde dat we ontzettend geluk gehad hadden. Mei is de regenmaand in Spanje. Geen druppel gehad de hele Camino. Wat een geluk. Of toeval. Of iemand die ons beschermde. Geen idee. Maar het was heel heel fijn om het zo samen de Camino,  met Tamara in wat voor vorm dan ook erbij,  af te maken! We did it!

Mijn sponsoren

Alja

Wat een fantastische en emotionele tocht! Gefeliciteerd met het resultaat

100

From The Nice And Kind New Yorkers

Excuses dat ze niet wisten dat The Netherlands niet een land is (met hoofdstad Kopenhagen).

Veerle Wesche

Joyce De Vaan

Heel veel plezier!

Jitske Nijstad

Zet hem op!💪

Succes!

Heel veel succes

Anonymous

Heel veel succes dames. Bom Camino!

22.88

Janneke Ijmker

In gedachten loop ik mee. Go zussie!

Jaap Miggels

Succes Lummieke!

Bastiaan Ruiter

Heel veel succes Lummieke!

104

Machiel Jeurissen

Veel sterkte meiden!! Leef met jullie mee! Tamara voor altijd in ons ❤️

Marita Schoterman

Fijn dat er zo liefdevol aan Tamara wordt gedacht! Succes en veel plezier! Vergeet niet om ook te lachen!!

Inge

Fijn dat je Tamara meeneemt op de reis die ze graag wou maken, hoop dat jullie genieten en veel lachen, dat zou ze geweldig vinden. Zet m op!

104

Danny Rijnardus

Hallo Lummieke...ik ben de moeder van Tamara..en ik ben heel blij dat jullie dit gaan doen....ter ere van jullie zelf maar ook voor jullie vriendin Tamara...En ik weet zeker dat Tamara tijdens jullie wandeling erbij zal zijn...Bedankt.

Mark Van Der Kooi

Heel veel plezier op deze mooie reis!

Niels

Succes Lummiek en ook veel plezier!

Margrietha Rengers

Wat verdrietig dat je je vriendin bent verloren. Maar ontzettend fijn dat jullie dit nu kunnen doen. Geniet er van en pink af en toe een traantje weg.

Jj Meijer

J Ijmker

Zet hem op Lu!

Ada Beuker

Succes en veel plezier tijdens jullie hike.💪💙

Jaap

Ik sponsor graag een sportieve prestatie, en vooral als het gepaard gaat met zo’n verhaal. Zet m op, Lummieke!