WeHike2ChangeDiabetes Spanje 2024

Ik zamel geld in voor de WeHike2ChangeDiabetes 2024 in Spanje omdat...

Tuesday 17th Oct

… ik aan de start sta van iets heel gaafs! In juni 2024 ga ik op een 6-daagse ‘WeHike Challenge’ met de Bas van de Goor Foundation. Dit doe ik natuurlijk niet voor niks, want met deze hike ga ik dus sponsorgeld ophalen. Én waarom? Het is namelijk best een uitdaging om bewegen, sporten en diabetes te combineren! Dit terwijl bewegen juist hele positieve effecten met zich meebrengt zoals meer grip op je bloedsuikerwaardes, insuline- of medicijngebruik en bovenal om fitter te worden! Met deze steun helpt de foundation mensen met diabetes om meer in beweging te komen en hoe om te gaan met sporten. Met deze hike en het sponsorgeld wil ik een bijdrage leveren aan deze mooie doelstelling. Ik wil jullie vragen of jullie mij en de foundation willen helpen om deze doelstelling ook in de toekomst mogelijk te blijven maken.

My Updates

Mijn motivatie om mee te doen aan de WeHike2ChangeDiabetes-Challenge…

Monday 11th Dec

… is vooral omdat ik, morgen een jaar geleden, op 12 december 2022 de diagnose ‘Diabetes Mellitus Type 1’ (de auto-immuun variant) heb gekregen. Ik kwam in een rollercoaster terecht na een spoedopname in het ziekenhuis met ‘Ketoacidose’. Wat houdt dit in? Ketoacidose is verzuring van je bloed doordat er te weinig insuline in het bloed zit. Hoe minder insuline in het bloed, hoe hoger de glucosewaarde is. Een gezonde glucosewaarde zit tussen de 4 en 8, ik kwam het ziekenhuis binnen met een waarde van 37,2… Naderhand besefte ik me pas wat dit getal inhield en dat dit echt een gevaarlijke situatie was. Gelukkig heb ik geen schade aan andere organen overgehouden, dit was wel mogelijk geweest.

Sporten is voor mij ontspanning en heb ik nodig om fit te blijven, zowel mentaal als fysiek. Al vanaf mijn 7e doe ik aan synchroonzwemmen en later ben ik daarnaast gaan CrossFitten. Bij alle artsen en verplegers die aan mijn ziekenhuisbed kwamen te staan was zo ongeveer het eerste wat ik vroeg: ‘Wanneer kan ik weer sporten?’… Mijn lijf bleek er echter zo slecht aan toe te zijn dat ik eerst de tijd moest nemen om mijn lijf überhaupt weer in ‘gezonde waardes’ te krijgen. Dat werden spoedcursussen zoals: ‘Hoe werkt diabetes technisch in mijn lijf’, ‘Herkennen van koolhydraten in voeding en tellen’ en ‘Glucose meten en insuline spuiten’. Met dank aan mijn man, familie, een heel fijn diabetesteam, lieve vrienden, top-collega’s, geweldige teamgenoten/trainsters en een goede portie zelfdiscipline heb ik hier mijn weg in kunnen vinden. Ik ben dankbaar en reken me rijk met alle mensen die ik om me heen heb tijdens deze ontdekkingsreis.

In het kort moest ik op mijn 37e eigenlijk mijn lijf weer opnieuw leren kennen en weer leren vertrouwen op mijn lijf. Naast alle informatie vanuit het diabetesteam heb ik ook van alles gelezen (van artikelen tot aan ervaringsverhalen etc.) om maar informatie te vergaren wat mij kon helpen bij het goed kunnen reguleren van mijn ‘glucosewaarden' en zo te ontdekken wat wél en niet werkt. Zo kwam ik 2 maanden na de diagnose terecht bij een informatieavond van de ‘Bas van de Goor Foundation – Back on Track’. Welke invloed heeft sporten op je glucosewaarden en waar moet je rekening mee houden qua het toedienen van insuline? De foundation denkt graag met je mee als je even ergens niet uitkomt. Dit heeft mij enorm geholpen met het oppakken van synchroonzwemmen. Grappig: ik ontdekte ook dat niet veel mensen met diabetes een sport als synchroonzwemmen doen en hier nog niet veel over bekend was…. Gelukkig kon ik vrij snel ook CrossFit weer in een rustig tempo oppakken. Want doseren was ook wel iets wat ik nu echt moest leren…

Naast mijn lijf fysiek weer in orde te krijgen kwam ik er ook achter dat het krijgen van deze diagnose ook wel wat doet met je hoofd. Waar ik in eerste instantie dacht meteen door te kunnen gaan met mijn leven zodra ik het fysieke aspect van insuline spuiten en koolhydraten tellen onder de knie had, bleek dit toch niet helemaal zo te werken. Van zorgeloos op pad kunnen naar 24 uur per dag, 7 dagen per week altijd in je achterhoofd rekening moeten houden met het hebben van diabetes.

Voor de diagnose was ik een ‘gezonde sportieve vrouw’ die met veel plezier kinderen lesgeeft op een basisschool en nu kan ik het hokje ‘chronische ziekte’ aanvinken… Daarbij zijn er zeker 42 factoren die continue invloed kunnen hebben op je ‘glucosewaarden’ en je kan hier ook niet ‘niet’ aan denken omdat je dan in gevaarlijke situaties kan belanden met ‘hypo’s’ of ‘hypers’. Altijd de deur uit met een insulinepen inclusief alle benodigdheden en Dextro’s.

Ik heb hulp kunnen krijgen van een psycholoog die mij heeft geholpen om mijn hoofd weer op een lijn te brengen met mijn hart. Ik merk dat ik op dit moment beter in ‘balans’ ben dan voorheen. Ondanks dat deze diagnose allesbehalve fijn en leuk is, brengt het mij ook weer wat goeds in mijn leven zoals meer balans en rust. Ik moet andere keuzes maken om nog beter voor mijzelf te zorgen, omdat ik anders wel door de glucose -sensor op mijn lijf wordt teruggefloten met een laag of hoog ‘glucose-alarm’.

Deze challenge is niet alleen een goede uitdaging voor mijzelf. Allereerst is het natuurlijk leerzaam om met lotgenoten in gesprek te kunnen gaan. Ik kom tot nieuwe inzichten door ervaringen en expertises van anderen. Als tweede is sporten voor mij een belangrijk onderdeel van mijn leven. Ik voel me beter als ik sport en nu met het hebben van diabetes is het helemaal belangrijk. Als derde kan ik met het sponsorgedeelte van de challenge geld ophalen waarmee de foundation het goede werk kan voortzetten om kinderen en volwassenen met diabetes in beweging te krijgen. Dit doen zij door allerlei activiteiten te organiseren: van informatieavonden en clinics tot aan volledig verzorgde sportkampen voor kinderen.

Ik ben heel dankbaar dat ik 36 jaar lang niet over alle factoren heb hoeven nadenken en geen insuline heb hoeven spuiten. Nu ben ik me er heel bewust van wat voor uitdagingen er op je pad zijn in een leven met diabetes. Ik ben op een leeftijd waarbij ik veel kan begrijpen, maar voor jonge kinderen met diabetes is dit een ander verhaal en daarom steun ik graag goede initiatieven om hun wereld een beetje makkelijker te kunnen maken. Mijn hart ligt niet alleen bij sporten maar ook bij kinderen onderwijzen en begeleiden, zodat ook zij onbevreesd de wereld kunnen ontdekken. En met deze challenge kan ik dit op een bijzondere manier combineren met een unieke ervaring!

Dus nu bijna een jaar later met hoge pieken (zowel in mijn leven met een trouwerij, uit een vliegtuig springen voor een tandem-skydive-jump als door hypers met te hoge glucosewaarden) en diepe dalen (zowel de diagnose, fysiek het allemaal even niet meer kunnen, mijzelf even kwijt te zijn, niet te kunnen werken en mijn leven weer opnieuw uit te vinden als door hypo’s met te lage glucosewaarden) ben ik klaar om te gaan trainen, zodat ik in juni vol trots de Spaanse bergen kan gaan bewandelen en hiermee weer een stukje van mijn reis met diabetes kan overwinnen.

Op mijn pagina zie je een doelbedrag staan van € 1900,-. Hiervan betaal ik € 900,- zelf voor de reis, verblijf en andere onkosten. Mijn doel is om minimaal € 1000,- op te halen aan sponsorgeld dat volledig ten goede komt aan de Bas van de Goor Foundation.

Op naar de (berg)top!

Monday 11th Dec

Opwarmen in Dunas Maspalomas

Sunday 31st Dec
Tijdens onze vakantie op Gran Canaria gaan we 2 hikes maken. Om alvast een beetje op te warmen vast 13 km gewandeld in de hoge duinen van Maspalomas en langs de kust.

1e hike-tour to the Kestrel Canyon

Mooie jungle-achtige vallei met 200 meter hoogteverschil. Gave rotspaden en best smalle paden langs steile stukken. Leuke training op deze manier 🥾🥾

2e hike-tour to the Laurel Forest

Sunday 31st Dec
Gave hike door de prachtige natuur. Lekker kunnen trainen met rotsachtige paadjes en hoogteverschil van 350 meter. Eerst naar beneden de vallei in en daarna weer aan de andere kant terug omhoog. Van bewoonde stukken langs de wandeling tot ongerepte natuur. Weer een mooie ervaring rijker en nu in Nederland weer verder trainen met het maken van de kilometers. 💪🏻

Stukje Rivierenpad

Saturday 27th Jan
Vandaag met vrienden en hun kinderen een stukje van het Rivierenland gelopen. Heerlijk gewandeld met echt een ‘gouden uurtje’ voor prachtige foto’s.

28 januari wandelen in de Soesterduinen

Tuesday 26th Mar
Even tijd om wat trainings- en geniet-momenten aan te vullen op mijn pagina. Beetje gekke weken geweest met ups and downs. De diagnose diabetes type 1 is niet niks blijkt dan maar weer. Dus wel lekker gewandeld maar het lukte me niet om de leuke berichtjes bij te houden. Dus die volgen nu omdat ik nu weer de ruimte in m’n hoofd ervaar om dit te doen. Wat een geluk hadden we op 28 januari. Het voelde als een cadeautje met dit heerlijke weer voor deze tijd van het jaar en lekker genoten van een beetje bos en duin. Op naar de volgende wandelkilometers!

2 april wandelen bij de Posbank

Wat een prachtige wandeling van 7 km hebben Bram en ik hier gewandeld na tips van Rian. Aanrader en de 3e wandelbijeenkomst is ook in de gebied. Ik kijk er weer naar uit 😊

3 februari wandelen bij kasteel Doorwerth

Tuesday 26th Mar
Deze route staat in de top 15 van de wandelroutes van de ANWB en bleek een de helft van het klompenpad te zijn. Het begon lekker droog maar zeker 1,5 km vol regen tegen de wind in gehad. Wel lekker uitgewaaid en nog de klompenpad-route in het vooruitzicht bij de 2e wandelbijeenkomst.

1e wandelbijeenkomst om te trainen en Spaanse les

Spannend en leuk om iedereen te ontmoeten die meegaat op de hike. Veel mede-hikers gesproken en lekker gebabbeld en gewandeld. Voor mij een bijzonder moment om te ervaren dat wanneer we na de wandeling lekker gaan eten er wordt gezegd: ‘Zo wat zullen we hiervoor inschatten.’ Dat ervaarde ik als prettig en zelfs een soort van gezellig om met z’n allen die koolhydraten in te schatten en daar de insuline op aan te passen. Veel indrukken opgedaan naast het wandelen en de Spaanse les. Op naar de volgende kilometers!

20 februari wandelen in Heukelum

Tuesday 26th Mar
Een geweldige (licht nattige) wandeling in Heukelum gelopen met Alja. Die had mij eerder al enthousiast gemaakt voor de klompenpaden en sindsdien wandelen we regelmatig een klompenpad of leuke wandelroute. We hadden halverwege de route een leuk trekbootje om aan de overkant te komen. Uiteraard hebben we iets meer km gewandeld dan wat de route aangaf maar heerlijk 14 km gewandeld en lekker gezellig kunnen kletsen over van alles en nog wat.

3 maart 2e wandelbijeenkomst in Doorwerth

Deze keer een stuk mooier en warmer weer dan begin april en nu het hele klompenpad gewandeld. Leuk om ook kennis gemaakt te hebben met Bas van de Goor himself en Ronald Hoogendoorn (sportfotograaf die op de hike meegaat en al geweldige foto’s heeft gemaakt). Weer 14 km op de wandelteller erbij 🥳

Van T-shirt naar tanktop

Tuesday 26th Mar
Heel veel dank aan mijn lieve moeder die voor mij het standaard T-shirt kundig heeft omgetoverd naar een sporttop 🙏🤩😍. Dit draag ik vaker en komt ook in het warme Spanje goed van pas tijdens het hiken. Op naar de warmere dagen om die wandelkilometers op de teller te krijgen!

7 maart een rondje Surfplas in Reeuwijk

Weer een mooie dag en spontaan met Louise op pad gegaan om lekker te wandelen en ondertussen bij te kletsen. Meteen afgesproken om dit vaker te doen met elkaar 😄

14 maart 11 km in de polder gewandeld

Tuesday 26th Mar
Tijdens Corona hebben we deze leuke route in (zo ongeveer) onze achtertuin van de polder ontdekt. ‘De zwarte Sterne-route’. Voor mij voor het eerst dat ik een langere wandeling in mijn eentje heb gewandeld om te trainen. Genoten van de rust, de zonnestralen en de geluiden van de natuur. En heerlijk om maar een handjevol mensen tegen te komen op de route!

Op 29 maart lekker aan de wandel met m’n ‘zussie’!

Sunday 31st Mar
Op goede vrijdag een wandeling van 14 km gemaakt bij de duinen van Duin en Kruidberg. Wat een geweldige route en ook een beetje natte voeten. Sommige stukken stonden onder water en we hebben één deel getrotseerd op blote voeten door het koude water naar de overkant om de route te vervolgen maar bij het deel richting het strand was het water wel heel erg hoog. Dus dat deel willen we een andere keer nog wel eens gaan wandelen als de waterstand weer beter is. Lekker genoten van de mooie natuur en gezellig bijkletsen met m’n ‘zussie’ Yorinn. Deze wandeling kwam uit het wandelboek met de 15 mooiste wandelingen van Nederland volgens de ANWB en dat boek kreeg ik van Yorinn nadat ik had verteld mee te gaan doen aan de hike-challenge. Ze wilde ook graag samen een route (of meerde) lopen en zo was deze route de eerste van ons samen. We hebben er meteen een paar dagen Haarlem van gemaakt en even ‘zussentijd’ gevierd. Op naar het volgende avontuur 🥰

Natte voetenpad… toch een beetje een overwinning op mezelf!

‘We gaan er dwars doorheen…’ bijzondere ervaring omdat ik niet zo van het lopen op blote voeten ben… 🤣

Top of the world! - Storytiles

Sunday 31st Mar
‘Geen berg te hoog, zet je beste beentje voor. Samen bereiken we de top!’ Dit toepasselijke tegeltje kwam ik tegen in een winkeltje in Haarlem en ik zag daar symbolisch mijn (ontdekkings)reis in op weg naar de Spaanse (berg)top. En ook het bijzondere met de challenge dat we samen met elkaar deze mooie reis gaan maken. Ieder op zijn eigen manier maar wel mét elkaar en dat maakt het voor mij nu al heel bijzonder. 🤩

7 april - mooie wandeling van 16,5 km met de Hike-groep

Sunday 14th Apr
Wat een cadeautje dat we met elkaar op deze zonnige dag deze mooie wandeling mochten maken. Toevallig heb ik 2 maanden eerder ook in deze omgeving gelopen maar was het nu een stuk aangenamer. Meteen weer wat getraind met grotere heuvels dan die ik in mijn polderomgeving heb. De spierpijn liet me weten dat ik dit toch nog wat vaker wil proberen te trainen voor de voorbereiding 😊

13 april genoten van het rondje in de achtertuin van de Krimpenerwaard

Om toch de benen in beweging te houden en meteen te genieten van het mooie weer, hier vanuit mijn huisdeur begonnen met een lekkere wandeling van 10 km. Lekkere temperatuur om ondertussen mijn koppie weer een beetje op ‘orde’ te lopen met wat losse puzzelstukken die blijkbaar in mijn hoofd spelen. Van welke dagrugzak is voor mij toch handiger tot aan hoe ik mijn werk in het onderwijs volgend jaar voor me zie. Op naar de volgende wandelkilometers.

Thank you to my Sponsors

Familie Van Gilst

Je bent een supervrouw!

Ester Van Haren

Heel veel succes, lieve Kim!!

Alma Steenbergen

Zet hem op, ben zo trots op je. Je bent echt een topper! X

Dian Van Der Hek

Wat onwijs tof dat je je inzet voor dit mooie doel! Ik wens je een onvergetelijke reis 😘

Nel Van Dam

Joanne Ujcic-voortman

Supertrots op jou!

Mark En Isabella Dijkgraaf

Succes gewenst Kimberly voor dit goeie doel. Mooi hoe je persoonlijk schrijft!

Marijke

Femke Van Veelen

Heel veel succes Kim! Je bent nu al een topper!

Karin Brakkee

Trots op jou!

Megan Grotenhuis

Wauw, war een indrukwekkend verhaal. Je mag trots op jezelf zijn voor hoe je dit hebt gedaan en doet! Heel veel succes. Liefs, Megan

Eline Kempen

Wauw! Wat ontzettend stoer en gaaf dat je dit gaat doen. Zet hem op! Liefs!

Alja Hilkhuijsen

Heel goed van je dat je gaat lopen o. Dit goede doel wat je na aan het hart ligt op deze manier te steunen!

Alysia Van Horik

Trots op je lieve collega!!!

Willem Blok

David

Wat een reis heb je gemaakt en ga je maken en wat ben je er op een waardevolle en krachtige manier mee bezig. Veel succes met de voorbereidingen!

Helma Aalberse

Veel succes Kimberly Je bent een doorzetter 😘

Nadine

Ook lekker genieten van de aanloop naar je Challenge😉 En blijf zo ontzettend mooi zorgen voor je lijf, dat doe je echt heel goed!!

Danielle Van Dalen

Onze stoere, sterke Kim ❤️ Zet ‘m op en maak er een onvergetelijke ervaring van! Ik ben trots op jou 👊🏼

Leonie

Powervrouw! ❤️

Danike

Heel veel succes lieve Kim! Trots op jou!

Alfons Flik

Stoer van je Kimberly! Veel succes!

Mandy Van Schaick

Wat ben je een doorzetter. En altijd zo positief. Je maakt de wereld écht een stuk mooier ♥️

Anonymous

Gerda Vis

Kimberly, ik vind je een kanjer!!

Esther

Lieve Kim, succes en geniet! Je bent een topper 😘

Astrid Van Wijngaarden-straver

Lieve Kim, wat ben je toch een topper💪🏼 Zo ongelofelijk knap hoe je hiermee om gaat. Zet hem op!

Wilma Boender

Wat een powervrouw ben jij! Trots op jou en blij dat je mijn collega bent! Veel succes en plezier!

Kyra Robbemond

Zo trots op jou Kim! Zet hem op en geniet, want onvergetelijk wordt het sowieso XX

Kim Lievaart

Trots op jou Kimberly!

Daan & Louise Berkhoven

We zijn zo onder de indruk van hoe jij afgelopen jaar door alles bent heen gegaan. Zet hem op meid! Je bent een kanjer.

Lonneke Van Den Boer

Trots op jou, Kim!

Y. Janssen

Op naar de top! Je bent sowieso al een topper 🤗